ویروس کرونا و مقاومت‌هایی که توجیه شرعی ندارد

کانون ویروس کرونا در ایران شهر مقدس قم بود و نخستین مرگ ناشی از ابتلا به بیماری کرونا نیز در قم اتفاق افتاد. بهمین خاطر بود که مدیریت کرونا در این شهر زیر ذره بین قرار گرفت و به گونه‌ای بی‌سابقه، و بعضا غیر منصفانه، تصمیم گیری مورد بحث و انقال قرار گرفت. در همین راستا بود که بحث لزوم قرنطینه کردن قم و تعطیل شدن موقت مراکز و اماکن مذهبی و زیارتی طرح شد. نگاهی به اقداماتی که در این راستا صورت گرفت حاکی از یک نوع دوگانگی در تصمیم‌گیری‌ها داشت که از یک سو این تصمیم‌گیری‌ها همراه با عقلانیت و تدبیر بود و متاسفانه از دیگر سو، باعث وهن نهادهای دینی و حتی جایگاه روحانیت شد.

 

تاکید علمای مشهد بر «زیارت از راه دور» حرم رضوی در شرایط فعلیاز یک سو شاهد پیام مدبرانه مقام معظم رهبری بودیم که با همراهی بیشتر امامان جمعه نیز همراه بود، ولی متاسفانه از دیگر سو شاهد مقاومت‌هایی از سوی برخی از مسئولان تولیت‌ها و مراکز زیارتی بودیم که متاسفانه تنها به وخامت اوضا انجامید و خراک تبلیغاتی برای دشمن مهیا کرد. در همین حال رسانه‌های معاند به مقایسه عملکرد دولت‌ها در عربستان و عراق با مواضع متولیان حرم فاطمه معصومه (س) و حرم امام رضا (ع) پرداختند و بیشترین استفاده تبلیغاتی را از مقاومت این مسئولان در اجرای توصیه ها و پروتکل‌های بهداشتی بردند. هرچند شیوع کرونا در نجف بسیار محدود بوده و تاکنون کسی در این شهر جانش را از دست نداده، ولی درهای حرم امام اول شیعیان برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا برای مدتی بسته شد. بشکل مشابهی، با وجود اینکه تابحال موردی از ابتلا به کرونا در مکه و مدینه گزارش نشده، عربستان سعودی حج عمره را برای زائران خارجی ممنوع کرده است. این در حالی است که ما شاهد مقاومت ها در ایران بوده‌ایم که البته با توجه به تدبیرهای صورت گرفته شاهد پیشرفتهای دلگرم کننده‌ای بوده‌ایم و تاکید بعضی از علما بر «زیارت از راه دور» حرم رضوی از سر تدبیر بوده است. ولی متاسفانه این نوع تدبیرها در خصوص حرم فاطمه معصومه (س) به اجرا در نیامد.

 

Image result for آیت الله سید محمد سعیدی گلپایگانیسایت مردم و روحانیت، جمعه پیش، در مقاله‌ای تحت عنوان مردم در خطبه های ۹ اسفند چه شنیدند؟ به سخنان دو تن از متولیان اماکن کریمه اهل بیت (س) پرداخته بود. آیت الله سید محمد سعیدی گلپایگانی، امام جمعه قم و تولیت آستان قدس حضرت معصومه گفته بود که نیازی به تعطیل کردن حرم نیست چون «ما حرم را دارالشفا می‌دانیم. دارالشفا یعنی مردم بیایند اینجا و برای امراض روحی و جسمی شفا بگیرند. باید اینجا باز باشد.» آیت الله سیداحمد علم الهدی نیز در خطبه مکتوب نماز جمعه نهم اسفند بیان کرده‌بود که درحالی‌ که شهر و کشور در قرنطینه نیست و اجتماعات در مشهد در فضای باز و صحن‌های حرم مطهر به‌ وسیله مسئولان پزشکی تجویز شده است، تعطیلی این فرضیه الهی (نماز جمعه) توجیهی ندارد.». سوالی که مطرح میشود اینست که چرا با توجه به رهنمون‌های مقام معظم رهبری و خطری که هم جان مردم و هم عرض دین را تهدید می‌کند،‌ همچنان برخی از افراد ذی نفوذ، نسبت به اجرایی شدن تدابیر ایمنی و پزشکی مقاومت می‌کنند؟ آیا جز منافع شخصی توجیه دیگری می توان برای این رفتارها یافت؟

 

 

Image result for احمد امیرآبادی نماینده قم در مجلس شورای اسلامینگاهی به سخنان احمد امیرآبادی نماینده قم در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص روشنگر بود. وی با غیر واقعی خواندن آمار اعلام شده از قربانیان کرونا در قم و با اظهار این که از نظر او آمار واقعی بالاتر از آمار رسمی است، گفته بود که شورای تأمین استان قم باید حرم حضرت معصومه (س) را تعطیل کنند و در این رابطه مراجع عظام هم مخالف نیستند چون بحث جان مردم در میان است.

 

Image result for لیسیدن حرماسلام دین عقلانیت و منطق است و در همین راستا بوده که علمای آگاه ما همواره با خرافه‌گری و عوام‌فریبی مقابله کرده‌اند. خدا را شاکریم که امام خمینی (ره) خیمه جمهوری اسلامی را بر عمودهای ایمان و عقل استوار فرمودند و این استواری با رهنون‌های مقام معظم رهبری ادامه یافته و مستحکم تر شده است. در شرایط اضطرای کنونی شایسته است که بیش از پیش به عقلانیت مورد نظر حضرت امام (ره) رجوع کنیم نسبت به نیات افرادی که به هر بهانه ای در پی تغییر این سنت حسنه هستند با تردید بنگریم.

 

Image result for استاد علی اکبر رشاددر پایان خالی از لطف نیست که اشاره داشته باشیم به سخنان اخیر استاد علی اکبر رشا. ایشان در بخشی از پیام خود آوره‌اند که علمای اعلام و فضلای کرام بطور جدی به پاسخ‌گویی به شبهاتی که کج اندیشان و بدخواهان القا می‌کنند اقدام نمایند. ایشان تاکید فرموده‌اند که تشخیص کارشناسان صالح بی‌غرض مانند فتوای فقیهان صاحب صلاحیت، لازم الاتباع است. او حتی تا این حد به پیش میرود که اگر فردی بر اثر تجویز غیرموثق و غیرعلمی فوت کند، در صورتی که خطر فوت بر اثر تجویز غیرمجاز، عقلاً و عرفاً قابل پیش بینی باشد، و تجویز کننده عالماً و متعمّداً اقدام به چنین کاری کرده باشد، و استناد حادثه به فعل او احراز شود، در حکم «قتل عمد» خواهد بود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *