برپایی اجتماعات مذهبی حتی در شرایط نامساعد هیچ ضرورتی ندارد

بسیاری از مردم به خاطر شغل یا کار آن روز، ناچارند از خانه بیرون بیایند در حالی که برپایی اجتماعات مذهبی حتی در شرایط نامساعد هیچ ضرورتی ندارد.

موافقمخالف
با برچسب , , .

متن منبع

اختصاصی شبکه اجتهاد: حجت‌الاسلام محمد الهی خراسانی، محقق، مدرس و مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی (عج) حوزه علمیه مشهد در یادداشتی به پنج پرسش درباره کرونا و اجتماعات مذهبی پاسخ داده است.

پرسش اول: وقتی مردم در خیابان‌ها رفت و آمد می‌کنند، سوار مترو و اتوبوس می‌شوند، بازارها و مجتمع‌های تجاری هنوز شلوغ است، آیا در این شرایط فقط اجتماعات مذهبی مشکل دارد؟

پاسخ: اولاً بسیاری از این رفت و آمدها در خیابان‌ها و بازارها غیرضروری است و این‌ها نیز باید در شرایط فعلی کنسل شود.

ثانیاً باید میان رفت و آمد ضروری و برنامه‌های غیرضروری تفاوت گذاشت. بسیاری از مردم به خاطر شغل یا کار آن روز، ناچارند از خانه بیرون بیایند در حالی که برپایی اجتماعات مذهبی حتی در شرایط نامساعد هیچ ضرورتی ندارد.

ثالثاً توصیه به خودداری از تشکیل اجتماعات و برپایی مجالس، با هدف محدود کردن چرخه انتقال ویروس در جامعه انجام می‌شود، همچنان که مدارس و دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه با همین هدف تعطیل شده است و امکان خانه‌نشین کردن همه مردم عملاً وجود ندارد.

به همین دلایل، توصیه صاحب‌نظران و دست‌اندرکاران مقابله با کرونا، خودداری از برپایی هرگونه اجتماع غیرضروری است.

پرسش دوم: اگر پیش‌بینی‌های لازم بهداشتی در اجتماعات و مجالس مذهبی تدارک دیده شود، برگزاری آن چه مشکلی دارد؟

پاسخ: اولاً با توجه به محدودیت امکاناتی از قبیل تب‌سنج یا ژل ضدعفونی کننده دست برای همه جلسات، هیچ تضمینی برای رعایت همه جوانب بهداشتی توسط برگزارکنندگان وجود ندارد.

ثانیاً حتی با وجود پیش‌بینی‌های لازم از جهت بهداشتی، هیچ تضمینی برای شناسایی همه افراد بیمار حاضر در مجلس با توجه به پنهان بودن علائم تا دو هفته وجود ندارد.

ثالثاً بر فرض تشخیص افراد مشکوک و امکان جلوگیری از حضور آن‌ها، هیچ تضمینی برای جلوگیری از ترشحات دهانی افرادی که بیمار نیستند ولی ناقل هستند وجود ندارد.

به همین دلایل متخصصین اجماع دارند که تشکیل اجتماعات، احتمال سرایت کرونا را که قدرت سرایت بسیار بالاتری نسبت به بیماری‌های مشابه دارد به‌شدت افزایش می‌دهد. پس خوف ضرر، قطعی است و با خوف ضرر، روزه واجب هم حرام می‌شود چه رسد به کار مستحب.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *