تعامل «یون» و «یت»، وحدت ملی و انتخابات ۱۴۰۰

هفته گذشته بود که خبرهایی در مورد رفع حصر و حضور حجت‌الاسلام مهدی کروبی در منزل حجت‌الاسلام شیخ قدرت‌الله علیخانی منتشر شد. مصادف با انتشار این خبر، سخنانی نیز از سوی حجت‌الاسلام کروبی نقل قول شد که قابل تأمل بود. در همین رابطه، سؤالاتی در مورد تعامل «یون» و «یت»، وحدت ملی و انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در فضای مجازی مطرح شد که در این مقاله به تحلیل آنها خواهیم پرداخت.

 

 

هرچند مسیر شکل‌گیری و سیر تطور «جامعه روحانیت مبارز» و «مجمع روحانیون مبارز» با سیاست و تحزب همراه بوده، ولی واقعیت این است که درگیری تنگاتنگ این دو تشکل در سیاست، یکی از دلایلی بوده که در نگاه مردم، نهاد روحانیت بیش از حد با نهاد قدرت آمیخته شده‌است که این امر متأسفانه به زیان وجهه بدنه روحانیت تمام شده‌است. پس از قیام پانزده خرداد ۱۳۴۲، روحانیت به این نتیجه رسید که عدم وجود یک تشکیلات منظم باعث شکست آن قیام شد. در سال‌ ۱۳۵۶،  شخصیت‌هایی همچون شهید بهشتی، شهید مطهری، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و حجت‌الاسلام مهدی کروبی هسته‌ی اصلی جامعه روحانیت مبارز را ایجاد‌ کردند و انصافاً در ماه‌های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی، جامعهٔ روحانیت مبارز از ارکان اصلی پیشبرد اهداف انقلاب و امام خمینی (ره) بود. پس از پیروزی شکوه‌مند انقلاب اما، رفته رفته اختلاف‌ها آشکار شد و نهایتاً تعدادی از اعضای جامعه روحانیت مبارز، پس از کسب اجازه از امام راحل، تصمیم به خروج از آن  را اتخاذ‌ کردند و «مجمع روحانیون مبارز» را تأسیس کرده، به این نهاد نوپا پیوستند. از اینجا بود که «یون» و «یت» به دو جناح «چپ اصلاح‌طلب» و «راست اصول‌گرا» تبدیل شد و پس از آن، اختلافات این دو نهاد در اکثر موارد بر سر مسائل سیاسی و جناحی بوده است.

 

 اوج تقابل سیاسی «یون» و «یت» در انتخابات ریاست جمهوری دهم متبلور شد که «یون»ی‌ها با انتشار بیانیه‌هایی به حمایت از میرحسین موسوی پرداختند و پس از انتخابات در بیانیه‌هایی درخواست کردند که در یک همه‌پرسی، «سلامت انتخابات» به رأی مردم گذاشته‌شود. هرچند این تقاضا ناکام ماند ولی شکافی که در بدنه روحانیت کشور پیش آمد، هیچگاه ترمیم نشد و متأسفانه چالشی که برای وجهه روحانیت ایجاد شد، هنوز رفع نشده‌است. نسلی که پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم بزرگ شده، همواره هاشمی‌رفسنجانی  را مغضوب اصولگرایان دیده و مجمع روحانیون مبارز را در تقابل با خط مقام معظم رهبری. این امر در درازمدت به شدت به زیان کلیت روحانیت است زیرا ذهنیت اشتباه و مخربی را در ذهن نسل جوان تقویت می کند و آنان را بیش از پیش از طلاب بیگانه می نماید.

 

 

در ابتدای این مقاله به حضور حجت‌الاسلام مهدی کروبی در ضیافتی در منزل حجت‌الاسلام قدرت‌الله علیخانی اشاره کردیم. اسماعیل دوستی از مهدی کروبی نقل قول کرده‌ که «انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ با انتخابات مجلس متفاوت است، چون یک چهره جناحی انتخاب می‌شود و مردم باید شرکت کنند». از سوی دیگر، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در خصوص امکان تعامل با مجمع روحانیون توضیح‌داد که نقطه آغاز اینست که «مجموعه روحانیت کشور با هم باشند» و با هم مواضع خود را مرور کنند. باید اختلاف‌نظر و اشتراکات خود  را ثبت و مطرح کنند، سپس در اختلافات با هم گفت‌وگو کنند و به کمک هم اختلافات را کاهش دهند و اگر این اتفاق رخ دهد، درنتیجه گفت‌وگوی ملی و انسجام هم تحقق پیدا می‌کند. شاید یکی از دلایل مهمی که تحقق این موضوع بسیار بعید به نظر می‌رسد، مواضع تند جناحی «یون» و «یت» است که فقط یک راه چاره دارد و أن بازگشت به مواضع سنتی روحانیت و بیان مطالبات مردم از دولت و مجلس و کل نظام است که بدنه روحانیت را منسجم‌تر می‌کند و کلیت روحانیت را به مردم نزدیک‌تر.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *