تاملی بر دیدگاه های متفاوت در مقوله معصومیت ولی فقیه

تاملی بر دیدگاه های متفاوت در مقوله معصومیت ولی فقیه

اطرافیان مقام معظم رهبری، چه آنهایی که در نقطهٔ پرگار بیت رهبری مستقر هستند و چه آنهایی که در دوایر دورتر به خدمت مشغولند، معمولاً از علم و آگاهی حضرت آقا و همچنین درایت و فراست ایشان نسبت به کلیهٔ مسایل کشوری و جهانی از قبیل موضوعات مذهبی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و غیره سخن میگویند و بعضاً ایشان را «عاری از خطا» و در مواردی حتی «معصوم» خوانده اند. لاکن متانت طبع حضرت آیت الله العظمی سید علی خامنه ای (دام ظله العالی) و سرشت موقر ایشان به کرات نماینگر این مهم بوده است که ایشان هیچ ادعای «معصومیت» و حتی تمایلی به بیان اینگونه مراتب الهی که فقط مختص پیامبر اکرم (ص) و اهل البیت و ائمهٔ اطهار (علیهم السلام) است، ندارند. به عنوان مثال، رهبر معظم انقلاب، در جریان مذاکرات برجام، به صراحت گفتند که «اشتباه کردم اجازه دادم وزیر خارجه‌ٔ ما با آنها صحبت کند».

امیر المؤمنین حضرت علی(ع) می فرمایند: «بزرگ ترین حقّی که خدا واجب کرده است، حق رهبر بر مردم و حق مردم بر رهبر است، حقوقی که خداوند بر هر یک از این دو نسبت به هم واجب کرده و آن را سبب دوستی و الفت آنان و ارجمندی دینشان قرار داده است، مردم جز به صلاح حاکمان، اصلاح نپذیرند و حاکمان جز به پایداری مردم، نیکو نگردند، پس هنگامی که مردم، وظیفه خود را نسبت به حاکم انجام دادند و حاکم نیز حق آنان را ادا کرد، حق در میان جامعه ارزشمند می شود». در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز، اختیارات و مسئولیت های مقام معظم رهبری بوضوح تبیین شده اند.

از سویی، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه میگوید: «در واقع ولایت، ایمان واقعی افراد را مشخص میکند.» وی اظهار داشت: «به فرض، اگر ما در زمان حضرت علی(ع) حضور داشتیم و در یکی از شهرهایی زندگی میکردیم که آن حضرت، فرماندار و یا نماینده‌ای برای آنجا مشخص میکردند، به حکم عقل باید به حرف نماینده آن حضرت به عنوان حاکم عمل میکردیم چرا که رد کردن سخن فرماندارعلی (ع) در واقع نادیده گرفتن حکم حضرت علی (ع) است. لذا اگر کسی بگوید من از ائمه (ع) اطاعت میکنم، اما از نماینده آنها خیر، ایمان او هم مانند ایمان ابلیس خواهد بود.» به این معنی که «اگر امام معصوم (ع) شخصی را برای بعد از خود و یا زمان عدم حضورش برای حکومت معرفی کرد، پیروی از او در واقع اطاعت از امام معصوم (ع) است و رد کردن او در واقع رد کردن امام معصوم است.» آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی با این ادعا که «آدرس» ولی فقیه در جمهوری اسلامی از طرف ائمه (ع) صادر شده، میگوید: «اگر کسی حکم فقیهی را که ائمه (ع) آدرس او را داده اند، رد کند، گویا سخن ائمه (ع) را رد کرده است و هرکس سخن ائمه (ع) که از سوی خداوند تعیین شده اند را رد کند، در ایمانش به ربوبیت تشریعی خداوند دچار مشکل است، و در واقع برای پذیرش حکومت به منبعی غیر از خداوند متعال رجوع کرده است که همان معنای شرک است.» نهایتاً ایشان اظهار داشت: «تاریخ آینده ثابت خواهد کرد که یکی از مفاخر انسانیت در مسند حکومت، مقام معظم رهبری است. این‌که کسی ۳۰ سال پست دشواری را بر عهده داشته باشد و هیچ کجا نتوان اشتباهی قطعی از وی نشان داد و حتی معاندینی که دنبال گرفتن یک نقطه ضعف از ایشان هستند، نتوانند چیزی پیدا کنند، چیزی شبیه معجزه است». آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی صراحتاً اعلام میکند که: «اطاعت از ولی فقیه مانند اطاعت از ائمه معصومین واجب است».

از سویی دیگر، حجت الاسلام فاضل میبدی از مدرسان حوزه، معتقد است که نگاه آیت الله مصباح یزدی باعث دوری مردم از نظام خواهد شد و به تضعیف جامعه و ایجاد نوعی دیکتاتوری خواهد انجامید. او می‌گوید: اختلافی میان شیعه و سنی وجود دارد که در آیه قرآن نیز به آن اشاره شده است (اطیعوالله و اطیعوا الرسول و اولى الامر منکم). شیعیان آن چیزی را که تفسیر کرده‌اند این است که منظور از اولی الامر، «معصومین» هستند و از آنجایی که غیر معصومین دچار خطا و اشتباه می‌شوند، پس اطاعت از آن‌ها نیز واجب نیست.

وزیر امور خارجه، محمد جواد ظریف در کتاب خاطراتش که به نام «آقای سفیر» منتشر شده‌است، مینویسد: «رهبری به من فرمودند که حتی اگر در موردی یقین داری که دیدگاهت ۱۸۰ درجه با من مخالف است، وظیفه داری دیدگاهت را بگویی». حتی ایشان مطرح کردند که این «یک وظیفه شرعی است». از این نقل قول پر واضح است که رهبر معظم انقلاب اطاعت از خویش را «واجب» نمیدانند.

حال، این سؤال «مردم و روحانیت» پابرجاست که در این برههٔ حساس از تاریخ کشور و موقعیت نظام، و در صورتی که خود رهبر معظم انقلاب نه خود را «معصوم» میخواند و نه اطاعت از اوامرش را «واجب» میداند و حتی از مخالفت دگر اندیشان استقبال میکند، آیا روا هست که ایشان در این مقطع و به طور کلی مقام ولایت فقیه قربانی دیدگاه هایی شود که به نظر می رسد تنها برای تقرب به درگاه بیان شده اند؟ نظر شما چیست؟

یک نظر

  1. نظر من این است که ماهی از سر گنده گردد نی ز دم
    فتنه از عمامه خیزد نی ز خم
    حالیتان شد؟ شما که مفتخوران مفتخورانید و جنایت می کنید برای خوشنودی جنایتکاران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.