منطق اسلام اینگونه است که حجت را بر همگان تمام می کند

منطق اسلام اینگونه است که حجت را بر همگان تمام می کند و پس از اتمام حجت اختیار شکرگزاری و یا کفر ورزیدن را در اختیار خود مردم قرار می دهد؛ هنگامی که حجت تمام شد، همگان در انتخاب دین خود آزادند، اما حکومت باید ازآنِ اسلام باشد؛ غیر مسلمانان در ذمه اسلام هستند و امنیتشان را سربازان اسلام تأمین می کنند.

%۷۰

%۳۰

کل آرا
۱,۱۵۹
با برچسب , , , , , , , , .

متن منبع

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید ظهر امروز در سومین جلسه از سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم که در نمازخانه مدرسه علمیه حجتیه برگزار شد، به تفسیر آیه ۴۱ سوره توبه پرداخت و گفت: تأکیدی که این آیات قرآن کریم بر مسأله جهاد دارد، در جای دیگری از قرآن کریم به چشم نمی خورد، زیرا در جنگ تبوک راه طولانی و دشمن نیز قوی بود.

وی ادامه داد: با توجه به سیاق آیه شریفه درمی یابیم که خداوند از آن جهت در جنگ تبوک دستور به جهاد همگانی داده است، که دشمن بسیار قوی بوده است؛ خداوند متعال در این آیه همه افراد اعم از ضعیف و قوی را مورد خطاب قرار داده و از همه خواسته است تا به وسیله اموال و جان های خود در جهاد شرکت کنند.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه اسلام درصدد نجات بشریت از ذلت و پستی است، خاطرنشان کرد: جهاد زمانی معنا پیدا می کند که مردم کفر را رها کرده و روی به خداپرستی بیاورند؛ بت پرستی در اسلام بسیار مذموم است، زیرا این کار مقام و منزلت انسان را تنزل می دهد، از همین جهت اسلام که در پی عزت بخشیدن به بشریت است با بت پرستی و شرک مخالفت می کند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: گاهی برخی ناسیونالیست ها از سر کینه توزی می گویند اسلام در نتیجه حمله اعراب به ایران آمده است، بنابراین اسلام با «لااکراه فی الدین» منافات دارد؛ در پاسخ باید گفت به کار بردن لفظ «حمله عرب» غلط است، بلکه اسلام آمد و آتش پرستی را محکوم کرد و خواست به انسان ها عزت ببخشد؛ آیا فرود آوردن سر در برابر  آتش کار درستی بود؟ این کار مقام بشریت را تنزل می داد و اسلام در پی عزت بخشیدن به انسان ها بوده و هست.

حضرت آیت الله سبحانی تأکید کرد: منطق اسلام اینگونه است که حجت را بر همگان تمام می کند و پس از اتمام حجت اختیار شکرگزاری و یا کفر ورزیدن را در اختیار خود مردم قرار می دهد؛ هنگامی که حجت تمام شد، همگان در انتخاب دین خود آزادند، اما حکومت باید ازآنِ اسلام باشد؛ غیر مسلمانان در ذمه اسلام هستند و امنیتشان را سربازان اسلام تأمین می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *