این جانب شخصاً با دوچرخه سواری بانوان موافقم

این جانب شخصاً با دوچرخه سواری بانوان موافقم زیرا در شرع دلیلی که بانوان را از دوچرخه سواری منع کند نیافتم.

%۵۸

%۴۲

کل آرا
۱,۶۱۵
با برچسب , , , , , , , , , , , , , , .

متن منبع

سؤالات در باره دوچرخه سواری بانوان و جوابهای آیت الله احمد عابدینی

به نام خدای مهربان
با سلام و تحیت

جواب سؤال۱. این جانب شخصاً با دوچرخه سواری بانوان موافقم زیرا در شرع دلیلی که بانوان را از دوچرخه سواری منع کند نیافتم و از نظر اجتماعی فواید فراوانی دارد، و تفاوتی در اینگونه موارد میان خانمها و آقایان ندیدم بنابراین اگر برای مردان جایز است که دوچرخه سوار شوند برای بانوان نیز جایز است؛ به ویژه در زمان ما که باید گفت دوچرخه سواری باید کاری مثبت تلقی شود و به آن تشویق شود و زیرساختهای آن مهیا شود زیرا اولاً تردد همیشگی با ماشین سواری موجب آلودگی هوا و هدر رفت انرژی میشود؛ ثانیاً در زمانهای گذشته، افراد اعم از زن و مرد کار بدنی میکردند و انرژی آنان تخلیه میشد ولی امروزه بیشتر کارها به وسیله ماشین انجام میشود و نیروهای بدن در آن باقی میماند و اگر تخلیه نشود مشکلات فراوانی برای فرد و جامعه به وجود میآورد. ثالثاً افراد بسیاری امروزه دچار انواع بیماریهای جسمی، روانی هستند و ورزش‌های بدنی از جمله دوچرخه سواری میتواند تا حد زیادی برای سلامت جامعه مفید باشد. متخصصان باید موضوع را از تمامی ابعاد بررسی کنند، زیرا فقه فی نفسه در این مسأله نظری ندارد و اگر بخواهد نظر دهد با توجه به فواید و زیانهای آن است.

جواب سؤال ۲. همانگونه که در پاسخ سؤال اول اجمالاً بیان شد، در فقه هیچ دلیلی برای حرمت دوچرخه سواری خانمها وجود ندارد، زیرا در زمانهای سابق دوچرخه وجود نداشته است تا شرع حکمی بر آن بار کند. آنچه بوده الاغ، شتر، اسب و… بوده که زنان و مردان، هر دو بر آن‌ها سوار می‌شده و از آنها بهره میبردند. بله افراد ثروتمند در سفرهای طولانی روی شتر، کجاوهای میبستند تا زنان در آسایش باشند و در آفتاب داغ نسوزند و افراد کم بضاعت با پوشش، از سوختگی بدن جلوگیری میکردند.

یک نظر

  1. خطاب به آخوند حرامزاده عابدینی

    امام خمینی :«آنقدر صدمه‌ای که اسلام از یک آخوند فاسد می‌خورد از محمدرضا نمی‌خورد! در روایات هست که آخوند فاسد و ملّای فاسد در جهنم از بوی تعفّنش اهل جهنم در عذاب هستند. در این دنیا هم از بوی تعفّن بعضی از آخوندهای فاسد دنیا در عذاب است. ما طرفداری از عمامه نمی‌کنیم، ما طرفداری از اسلام می‌کنیم. این اسلام پیش شما باشد معظم هستید، پیش هر کس باشد معظم است. عمل نکردن به اسلام و خیانت کردن به اسلام [از] مُعمّم باشد بدتر است از آن کسی که غیر مُعمّم باشد؛ برای اینکه ضررش به اسلام بیشتر از دیگران است …» (صحیفه امام – ج ۱۰ – ص ۲۷۸)

    قال رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم): سیکون فی آخر أمّتی رجال، یرکب نساؤهم على سروج کأشباه الرجال یرکبون على المیاثر[۱]حتَّى یأتوا أبواب المساجد، نساؤهم کاسیات عاریات، على رؤوسهن کأسنمه البُختُ العِجاف، لا یجِدنَ ریحَ الجنّه. فالعنوهنَّ فإنَّهنَّ ملعونات.

    رسول اکرم صلَّى الله علیه وآله وسلَّم فرمود: در آخر امت من، مردانی پیدا می شوند که زن هایشان همچون مردها بر روی زین ها سوار می شوند، در آن عصر بر فراز تشک ها سوار می شوند و تا در مساجد می روند، زنانشان در عین لباس پوشیدن لخت و عور هستد و بر سرشان چیزی همانند کوهان اشتران لاغر است، انها عطر بهشت را نمی شنوند، آنها را لعنت کنید که انها از رحمت خدا به دور هستند

    [۱] واژه میاثر که در این حدیث به کار رفته به معنای تشک های نرم است که موقع نشستن روی انها حرکت کنند درست مانند صندلی های اتومبیل های امروزی که به دلیل داشتن فنر موقع نشستن حرکت می کنند و موجب آسایش بیشتر مسافران می باشند.

    تعبیر حدیث برای مردم عصر نبوت بسیار لطیف است که می فرماید: روی تشک های نرم سوار شده تا در مساجد می آیند و در عصر ما افراد فراوانی از معتقدین به خدا و روز رستاخیز سوار اتومبیل ها تا در مساجد می آیند.

  2. آقا یا خانم م خواهشا احادیث در باب توهین و ناسزا رو هم مطالعه کنید این که شما به یک انسان این قدر راحت توهین به این بزرگی میکنید و چنین صفتی رو به ایشون میدین و بعدش حدیث از معصوم میگذارید واقعا تعجب آور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *